Maker, trainer, consultant en experimenteel uitvinder in elektromechanische prototyping


Workshop

Workshop Rudolph the Red Nosed Reindeer - Programmeren in MicroPython

Speciaal voor het kerstseizoen heb ik deze workshop ontwikkeld waarmee deelnemers zelf een rendier kunnen programmeren. Rudolph heeft een grote rode LED neus welke kan knipperen en kan branden. Ook heeft hij een servo-aangedreven voorpoot die naar boven en naar beneden kan. Daarnaast is de kerstboom voorzien van lampjes welke kunnen branden en knipperen. Het huis heeft een brandend haardvuur en achter de raam branden rode en groene lichten. Bovendien is de kerstster draaibaar en voorzien van een potentiometer. Deze kan worden uitgelezen om bijvoorbeeld snelheid van knipperen of de draaihoek van de voorpoot te regelen.

ThonnyRudolph
ThonnyRudolph
Rudolph1
Rudolph1
Rudolph3
Rudolph3

Alle elementen zijn aanstuurbaar vanuit MicroPython - een vereenvoudige versie van de populaire programmeertaal Python. De elemten zijn verbonden op de communicatiepoorten en individueel te programmeren. Voor het programmeren kan bijvoorbeeld de programmeer IDE omgeving Thonny gebruikt worden (zie https://thonny.org/). Als alternatief kan de geprogrammeerde python code direct via de USB kabel op de microprocessor gezet worden. Wanneer je automatisch je programma op wilt laten starten, noem het dan code.py Hieronder staan 4 programma's, waarin uitgelegd wordt hoe de programmacode werkt, waarmee alle functies kunnen worden gechecked, de neus in de knipperstand worden gezet en een voorbeeldprogramma waarmee een complete scene afgespeeld wordt.

RudolphUitleg.py
In dit programma wordt stap voor stap uitgelegd hoe lampjes, de poot en de ster geprogrammeerd worden.
RudolphUitleg.py (5.09KB)
RudolphUitleg.py
In dit programma wordt stap voor stap uitgelegd hoe lampjes, de poot en de ster geprogrammeerd worden.
RudolphUitleg.py (5.09KB)

 

RudolphCheckAlleFuncties.py
Met dit programma worden alle functies getest.
RudolphCheckAlleFuncties.py (1.89KB)
RudolphCheckAlleFuncties.py
Met dit programma worden alle functies getest.
RudolphCheckAlleFuncties.py (1.89KB)

 

RudolphKnipperneus.py
Met deze code gaat de neus van Rudolph knipperen.
RudolphKnipperneus.py (1.4KB)
RudolphKnipperneus.py
Met deze code gaat de neus van Rudolph knipperen.
RudolphKnipperneus.py (1.4KB)

 

RudolphComplete.py
Met dit programma wordt een complete scene uitgevoerd.
RudolphComplete.py (3.21KB)
RudolphComplete.py
Met dit programma wordt een complete scene uitgevoerd.
RudolphComplete.py (3.21KB)

 

De code voor deze Rudolph the Red Nosed Reindeer workshop is ontwikkeld voor een Raspberry Pico en is geschreven voor CircuitPython. Voor het aansturen van de LED en het uitlezen van de potentiometer worden de analogio en digitalio functies gebruikt. Voor het aansturen van de servo wordt gebruik gemaakt van de Adafruit CircuitPython motor library. 

Workshop Arduino - Maak in 3 uur kennis met Arduino Uno

Maak je eigen knipperlichten en lichtgestuurde motoren. Tijdens deze workshop maak je kennis met het programmeren en aansturen van LED lampjes, motoren en sensoren. Onder ervaren begeleiding bouw je schakelingen en programmeer je algoritmen. Je gaat aan de slag met de Arduino programmeeromgeving en je kunt je eigen fantasie naar hartenlust inzetten. Met deze workshop gaat er een nieuwe wereld voor je open. Tijdens de workshop krijg je de beschikking over een Arduino Uno, LEDs, motoren en sensoren. 

Deze workshop duurt 3 uur en vindt plaats in overleg en op locatie bij Spark Markerszone in 's-Hertogenbosch. Je kunt je individueel inschrijven of als groep. De groepsgrootte is minimaal 2 en maximaal 4 personen. Klik hier on de PDF leaflet van de Arduino Uno Workshop te downloaden. Wil je inschrijven, of heb nog extra vragen? Stuur een mail naar bas@botberg.nl

Workshop WordClock - Bouw in 3 uur je eigen WordClock

Bouw zelf mee aan je eigen WordClock. Door het meebouwen aan je eigen klok leer je nieuwe vaardigheden. Je gaat praktisch aan de slag met technieken als elektronica, 3D printen, lasersnijden, programmeren en solderen, met de nodige uitleg en ondersteuning. Als eindresultaat krijg je je eigen gemaakte WordClock mee naar huis. 

Deze workshop duurt 3 uur en vindt plaats in overleg en op locatie bij Spark Markerszone in 's-Hertogenbosch. Je kunt je individueel inschrijven of als groep. De groepsgrootte is minimaal 2 en maximaal 4 personen. Klik hier on de PDF leaflet van de WordClock Workshop te downloadenWil je inschrijven, of heb nog extra vragen? Stuur een mail naar bas@botberg.nl

Trainingsdocumenten

Bossche Vakschool / Helicon - Het Technologie Loket 2020-2021

Tinkercad
Tinkercad Manual
Tinkercad les.pdf (2.33MB)
Tinkercad
Tinkercad Manual
Tinkercad les.pdf (2.33MB)


 

 


TinkerCad - Bootje


TinkerCad - Uil


Spark Lamp




Instructie Solderen

Klik hier om naar de instructie 'Solderen elektronica - dunne draad' te gaan.


1. Schema opbouw LED lampjes schakeling op breadboard


2. Praktijk opbouw LED lampjes schakeling op breadboard


3. Insteken LED lampjes - let op lengte van de pootjes


4. Gesoldeerde LED lampjes met weerstand en batterijclip